Educația modernă și performanța [live blogging]

Este destul de târziu, tocmai am ajuns acasă de la avampremiera spectacolului Albă ca Zăpada, unde am fost pentru prima oara cu Emily, în calitate de mică jurnalistă.Cu toate acestea abia aștept să mă trezesc mâine devreme ca să ajung la o conferință pe care abia o așteptam, Educația modernă și performanța.

Intenționez ca mâine să fac live blogging din timpul evenimentului. Să notez direct aici, în acest articol ceea ce se discută în sală. Rugămintea mea la voi este să fiți indulgenți cu greșelile pe care le voi face (litere mâncate, diacritice lipsă etc). Promit că după conferință voi lua articolul la puricat, pe cuvânt! 🙂

Deși noi nu avem încă copil de școală, niciodata nu e prea devreme să te interesezi despre această etapă. Despre oricare etapă de fapt. Mai ales un eveniment care aduce în aceeași sala oameni precum: Florin Colceag, Oana Moraru și alți reprezentați ai invățământului de stat și privat din București.

Există totuși ceva ce mă deranjează la acest eveniment și anume lipsa unui reprezentant Waldorf, mai ales că pentru noi aceasta este prima opțiune pentru școala Emilușei. Nu mă deranjează din prisma lipsei de reprezentare a diferitelor metode alternative de învățământ, ci din cauza faptului ca Waldorf este 1 din 2 metode alternative educative prezente în invățământul de stat.

Iată care sunt invitații la această conferință.

Prof. Dr. Florian Colceag – Doctor în economie, „Antrenor de genii”

Atrage atentia asupra viciului de gandire in privinta aprecierii fiecarui individ conform performantelor.

 Profesorii oricat de buni ar fi, oricat de multa pasiune ar avea pentru meseria pe care o fac, toti sunt platiti la fel. Calitatea nu este pretuita, progresul elevului este ignorat.

Copiii au prea multe teme si nu mai au timp sa fie sanatosi, nu mai ajung in natura care ne hraeste si ne creste. Nu iubesc natura pentru ca n-o cunosc si ca o consecinta pot ajunge sa aprobe taierea a hectare intregi de padure fara sa realizeze ce inseamna cu adevarat.

E important sa gandim pentru noi, sa-i lasam si pe copii sa gandeasca pentru ei, acesta este secretul.

Profesorii fac pedagogie, dar nu fac neurostiinta. Din cauza asta ajung sa loveasca, sa tipe, pentru ca el habar nu are ce se intampla cu copilul. Nu le-a spus nimeni niciodata. Practic, niciunul din cei implicati in relatia profesor copil nu intelege comportmentul celuilalt.

Ioana a ridicat problema mersului catre o scoala buna la o ora distanta, clasele de 40 de copii.

Raspunsul domnului profesor este putin apocaliptic si din punctul meu de vedere nerealist, nu putem pleca la drum asemenea situatii, cu negativul inainte

Iubiti-va copii si judecati-i cu sufletul

Performanta nu este pentru toti, nu trebuie sa fie toti matematiceni! Ceea ce este important este sa ghindam copiii sa se dezvolte pe ceea ce stiu sa faca ei mai bine.

Oana Moraru, material video înregistrat – Consilier educaţional, fondatoarea şcolii Helikon

Copilul prescolar este bombardat de stimuli exterior. Creierul lor este conditionat sa inteleaga inaformatia primita foarte rapid si din cauza asta apetitul lor pentru invatare este deja format, asa ca nu mai au rabdare cand ajung la scoala. Ei nu mai au rabdare.

Asta nu inseamna ca invatatoarea trebuie sa fie la fel de fantastica ca o reclama tv. Trebuie sa integreze in ora elemente de miscare, de surpriza, de descoperire si care nu sunt o descoperire a pedagogiei moderne, au existat intotdeauna. Problema de azi este ca si parintii si cadrele didactice alearga dupa performanta copiilor ajungand sa-i supraincarce. Asa s-a renuntat la stilul mai jucaus, fara o poveste.

Ideal ar fi ca activitatile extra scolare sa fie introduse si incluse in programa scolara: educatie emotionala, rutiera, miscarea corpului. Asa ar trebui sa fie educatia academica, si prin miscare, si prin corp, si intelectual.

Ducem copiii la activitati extrascolare pentru ca simt ca ceva lipseste in cadrul scolii, dar asta inseamna ca sacrificam timpul copilului, joaca lui.

Nimeni nu mediaza relatia scoala-familie, e nevoie de o terta parte.

Parintii trebuie sa-si vada foarte bine copilul si sa-l inteleaga. Si mai ales parintele trebuie sa se cunoasca pe sine. Noi adultul venim cu un bagaj emotional imens pe care il proiectam asupra copiilor. Venim cu multe prejudecati si foarte mult egoism. Ajungem sa vedem copil ca unica noastra sansa de a reusi, daca el reuseste si performeaza, implicit noi vom avea succes.

De multe ori relatia copilului cu scoala se deterioreaza din cauza mediului familial.

Parintii au pretentia pentru copilul lor sa ajunga un geniu, dar folosesc un vocabular minimal cu copilul acasa, fara sa ajute la dezvoltarea lui, la cultura generala printr-o vizita la un muzeu, o discutie despre problemele globale, o expozitie de pictura, un documentar pecanapea. Asa sprijin scoala, prin cat de buna este educatia informala acasa, cat de jucaus sunt, cat de educativ si sunt foarte atent sa ma prind de mine insumi. Scaoala face educatie formala.

Metodele traditionala nu sunt proaste, sunt chiar foarte eficiente.

  • invatatoarea vorbeste 5 minute si copilul sa aiba rabdarea sa o asculte si sa interiorizeze
  • sa urmaresc o schema la tabla si sa aiba rabdare sa o inteleaga
  • repetari si activitati rutiniere

trebuie sa integram:

  • momete de colaborare
  • momente de exprimare
  • de educatie financiara

Violeta Dascălu, Director Școala Gimnazială Ferdinand I din București și profesor de geografie

Dupa scenariul ingrozitor al Prof Colceag, vine o discutie despre BUCURIE. Copiii nostri nu mai sunt bucurosi, sunt stresati. Ce facem?

Sunt tari in care oamenii sunt senini. De la omul care matura pe strada, la politistul care dirijeaza circulatia, toti sunt senini. Copiii nu sunt tinuti in puf si pene, sunt lasati sa se joace, sa descopere. Copiii sunt lasati sa experimenteze singuri, se creaza autonomia. Acesta este secretul… AUTONOMIA!

AUTONOMIA si BUCURIA, cele doua secrete bine pastrate de tari precum Danemarca si Finlanda.

cu parere de rau am ratat dezbaterea din partea a doua.

Serban Iosifescu – Directorul Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar

O resursa interesanta: https://deceeducatia.blogspot.ro/

Vorbeste despre un sistem inegal. Avem sisteme de invatamant in care copiii intra cu note mari, dar ies cu o media la bac mai mica si sisteme in care se intra cu 5 si se iese cu 6. Trebuie sa existe aceasta valoare adaugata in toate formele de invatamant ca sa putem schimba ceva.

Trebuie sa ne intrebam ce vrem? Performanta sau echitate? Notele bune sau capacitatea de socializare si colaborare?

Cerintele parintilor sunt diferite:

  • uniii isi doresc pentru copiii lor multe teme, concursuri si exercitii
  • altii isi doresc pentru copilul sau sa fie incurajat, sa nu fie criticat, sa nu aiba teme.

Sunt doua extreme care fac imposibila reformarea sistemului de invatamant.

Concluzii:

  • Imbunatatirea participarii scolare, fiecare an de educatie ne aduce 8% in plus la venituri, reduc sansele de imbolnavire si cresc sansele de angajare  conform unui studiu pe site-ul unicef
  • imbunatatirea starii de bine in scoala.

Claudia Chiru – Profesor pentru învățământul primar la Școala nr. 195 din București

Copiii de azi nu mai corespund cu metodele si normele pedagogice invatate de profesori.

Vorbeste despe introspectie. Ne povesteste ca si-a schimbat singura mentalitatea,

Minusuri: intepeneala, nepotism, rigiditate, complacere, impotrivire, management deficitar in anumite cazuri, lipsa specialistilor pe scena politica, starea precara a cadrelor didactice

Plusuri: copii fantastice, fereastra de oportunitate, modele identificatem tineri cu voce proprie

Oportunitati: foonduri europene

Amenintari: instabilitate economica, corectie,

Aceasta este o analiza swot a sistemului de invatamant si imi pare rau ca nu am reusit sa le notez pe toate, dar este o analiza care ne da mult de gandit! (my thought)


am creat o legatura cu elevii mei. Le-am povestit despre mine.

In fiecare dimineata ne intrebam unii pe altii cum ne simtim si ce facem in ziua respectiva. Dezbatem ceea ce am pregatit, iar daca nu le place, sunt flexibila si am grija sa fac lucrurile in asa fel incat sa fie entuziasmati.

Entuziasmul se molipseste: Astazi il vom invata pe ”K”… wow

Daca ne fortam sa zambim, chiar vom simti o stare naturala de fericire, iar Claudia zambeste din momentul in care se trezeste.

Experiment cu tatii alaturi de copii in clasa pentru a vrut sa atraa atenti asupra efortului pe care copiii il depun in fiecare zi la scoala. Copiii sunt foarte obositi dupa scoala, nu mai pot si alte optionale.

Lucreaza foarte mult pe echipe, dar si individual.

Observatiile taticilor au fost: ”nu mi se pare ok ca se lucreaza asa mult in echipa, ar vrea mai mult individual pentru ca este introvertit”, ori daca nu se lucreaza in grup nici nu va

Leadership-ul in educatie este foarte importanta, ne permite sa le oferim copiilor modelele de care au nevoie. Invatatorul trebuie sa fie liderul model. Trebuie sa citim despre cele 6 modele de leadership despre care nu aflii in pedagogie, din pacate.

Nu toti trebuie sa fie manageri si directori, nu trebuie sa fie toti de foarte bine, nu toti copiii pot fi presedinti.

After-urile s-au poziyionat ca pastratori de copii, depozite de copii deoarece parintii au nevoie sa-i stie in siguranta, dar copiii nu pleaca cu nimic de acolo.

Doresc sa incurajez o stare de bine.

Nu vreau sa incurajez mutarea copiilor la scoala mea pentru mine, sa se ia viza de flotant ca sa mearga copilul cate o ora la scoala. Am maxim 27 copii in clasa si nici nu voi accepta vreodata mai multi. Daca sunt mai putin de 25 nu se creaza dialog, daca sunt mai multi nu mai poti sa fii eficient fara un teacher assistant.

nota pentru mine 🙂 – De aprofundat informatii despre Saga Kid

Competitia este utila, nu o putem eradica si nici nu e de dorit. Ceea ce conteaza este varsta la care este arucat intr-o competitie. In niciun caz la varsta prescolar. Eu nu pot sa lansez intr-un concurs copiii daca nu stiu cre sunt propriile lacune, ca sa constientizeze ca nota pe care o ia nu reflecta faptul ca el e prost sau destept.

 

Mariana Uliță – Director Montessori Institute of Bucharest

Intrebare: Cand sunt copiii cel mai putin capabili de efort intelectual?

Intrebare: cand au copiii de sustinut cel mai important si dificil examen din viata lor?

Raspunsul este acelasi, in adolescenta.

Pana la 6 ani copilul este concentrat pe sine, se dezvolta in interior. Apoi isi indreapta privirea catre exterior. Culmea este ca in sistemul clasic, in gradinita ii punem pe copii sa lucreze impreuna si la scoala ii separam. Exact invers.

Se vorbeste foarte mult edespre infrasctrucrtura unei clase si ceea ce primeste copilul de la mediul de la scoala. Ideal ar fi ca mediul de la scoala sa semene cu cel de acasa.

Ideal ar fi ca invatarea sa fie pusa la nivel de colectiv, sa se stabileasca un obiectiv pentru grup si in acest fel se dezvolta si colaborarea intre copii. Nu la nivel individual bazata pe performanta individuala.

In momentul in care pui obiective pentru colectiv se dezvolta mult mai usor si empatia. Si uite asa ajungem din nou la inteligenta emotionala.

Trebuie sa ne intoarcem la baza si sa ne itrebam, ce ne dorim noi de la educatie? Ce ne dorim sa invete copiii nostri? Ce abilitati ne dorim sa dezvolte?

Trebuie sa orientam copiii spre comunitate si nu spre performanta individuala.


Temerea este ca in acest moment aceste sisteme alternative nu sunt aplicate corect. Cum este Montessori in Romania?

Nu este o franciza, si asta din pacate, inseamna ca oricine se poate numi Montessori, dar fara sa aiba experienta necesara. Montessori a existat in perioada interbelica si erau foarte multe scoli primare si gradinite. Montessori este o abordare foarte coerenta din momentul in care intra copilul la 2 ani pana la liceu.

In primul rand in Montessori se lucreaza individualizat. Fiecare copil are planul lui propriu de invatatare. La fradinita se lucreaza singur, la scoala se lucreaza in grup mici, dar planul de educatie este tot individualizat. Grupele sunt de 3-6 ani la gradinita si de 6-9 ani la scoala primara. Cei mici invata de la cei mari si cei mari ii ajuta pe cei mici. Practic cei mari devin un fel de mentori pentru cei mici. Libertatea cu limite este un alt aspect specific Montessori. Este vorba despre libertate, dar nu totala, ci cat are nevoie fiecare individ. Cata libertate poate sa duca copilul, atata ii dai. Clasa montessori si cum este aranjata, iar mediul se schimba odata cu copilul pentru ca este aranjat in functie de nevoie.

Abordarea Montessori face ca acesti copii sa iasa din Montessori putin altfel. Copiii sunt mult mai constienti de ei insisi.

In Montessori nu exista note. Nu comparam copiii, fiecare este individual.

O data la 2 saptamani se face o evaluare individuala cu educatorul. La aceasta evaluare, invatatorul pune intrebari de genul: Unde ti-e cel mai greu? Cu ce crezi ca ai progresat? Care este relatia ta cu ceilalti?

O resursa utila: montessoriguide.org- filme live despre fiecare etapa

In drobeta turnu severin exista o clasa montessori in sistem traditional, doar gradinita. Mai exista si la Baia Mare un proiect.

Problema principala este partea financiara. Desi Maria Montessori a lucrat cu copii saraci, acum a devenit un sistem foarte greu accesibil. Materialele folosite si pregatirea cadrelor sunt costisitoare.

Resursa utila Ovidiu.ro 


Abordarea copiilor cu probleme speciale la clasa

Violeta Dascălu acesti copii trec printr-o evaluare si se stabileste coeficientul de inteligenta, apoi se stabileste daca merge catre o scoala pentru copii cu nevoi speciale sau in invatamantul de stat. Trebuie tratati la fel si ei si parintii.

Claudia Chiru despre scoala incluziva, ce inseamna? Circula convingerea conform careia, copilul trebuie sa se adapteze la ceea ce gaseste. Scoala incluziva este pe principiul invers, scoala trebuie sa se adapteze la acesti copii si se schimba pentru a satisface nevoile acestor copii. Pentru asta e nevoie de sprijin constant si avem nevoie sa fim invatati sa lucram cu acesti copii.

Mariana Popescu Ulita Uliță – trebuie ca educatorii si invatatorii sa invete cum sa se comporte cu acel copil, sa inteleaga cum lucreaza acel copil.

Serban Iosifescu nu trebuie separati si departajati. Asta nu ajuta pe nimeni, nici pe cei din clasele dezavantajate si cu siguranta nici pentru cei din clasele avantajate. Daca vrei sa avem o politica incluziva, nu trebuie sa facem propaganda in randul parintilor cu copii cu nevoi speciale, ci in randul tututror parintilor. Clasele cu asemenea copii cu nevoi speciale trebuie sustinute suplimentar, profesori de sprijin, copii mai putini. Acesti copii au dreptul la sprijin suplimentar pentru a se integra.

 

 

Ada Chindea

Eu sunt Ada, mamă și o femeie îndrăgostită de oameni și culori și am pornit această comunitate în 2013 în anul în care și eu am devenit mamă. Astăzi, sunt coach transformațional și mă bucur să-mi trăiesc visurile alături de copii, vizitând lumea în timp ce formez noi comunități în cadrul cărora ghidez oamenii să-ți (re) descopere culorile adevarate și astfel să-și trăiască visurile AZI și nu într-o zi.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.